Managersevent “Be the Change”

DONDERDAG 18 JUNI MANAGERSEVENT “BE THE CHANGE” (via deze link kun je inschrijven)

Het event staat in het teken van veranderen! Speciaal voor (aankomend) managers, door managers gegeven! Wil je meegenomen worden in de wereld van veranderen op het gebied van organisatieverandering, digitale veranderingen maar ook hoe het brein werkt in verandering, meld je dan snel aan!

Om 11.30 uur ben je van harte welkom in Pompgebouw de Esch, Rijnwaterstraat 7-23 te Rotterdam. We starten met een lunch en met de voorbereidingen voor de matchmakingsmarkt.

Om 12.30 uur opent Frans Desloover, de dagvoorzitter en wordt gevolgd door een lezing van Hedy van den Berk, bestuurder Havensteder en Marc Treling, mede-eigenaar bureau TWST.  Marc ondersteunt Havensteder bij het management development programma. “Hij is als een ‘katalysator’, iemand die nieuwe energie en beweging in organisaties en teams brengt”. 

14.15 uur workshops

De workshops staan in het teken van het delen van best practices. Van elkaar leren en inspiratie opdoen. Je kunt kiezen uit 1 van de volgende workshops:

1: SAMENWERKEN ANNO 2020 door Hedy van den Berk (Bestuurder Havensteder) en Debora Smit (adviseur strategie en beleid Havensteder)

Sommige maatschappelijke opgaven zijn te groot om als corporatie alleen op te lossen. Denk hierbij aan thema’s als armoede en schulden,  verwarde personen, de energietransitie en gebiedsontwikkeling.

Om hier stappen te nemen, zijn vitale coalities nodig! Deze vallen en staan met professionals die de ruimte durven nemen om doorbraken te realiseren. Het draait om verbinders en netwerkers die hun vak verstaan en bruggen slaan tussen de organisaties en bewoners. Deze professionals hebben verschillende methodieken en instrumenten nodig om deze bruggen daadwerkelijk te slaan. Havensteder ontwikkelde methodieken waarmee ze ervaring op deed in het Rotterdamse. Hoe gaan wij deze zogenaamde ‘wicked problems’ te lijf en wat zijn de lessen die wij trokken uit successen en mislukkingen . Kom naar onze workshop en we leren u hoe samenwerken echt tot resultaten gaat leiden.

Wat onder andere aan bod komt: vitale coalities en wicked problems, de waardendriehoek, bondgenoten en vijanden, de consensus methodiek, de drie waarneemposities, inzet van visuele technieken, inzet van andere overlegtechnieken en wijksafari’s.

2: DIGITALE TRANSFORMATIE; HOE NEEM IK MIJN MENSEN MEE? door Jacco Maan (bestuurder Vidomes) en Frank van Velzen (directeur wonen Maasdelta)

Bij digitale transformatie en/of nieuwe ICT-implementatie(s) is het afbreukrisico groot. Niet alleen in financiële zin (gerelateerd aan technologische complexiteit), maar ook in de menselijke maat. Immers, niet iedereen is voldoende ‘digivaardig’ en al zijn ‘tools’ nog zo mooi, ze zijn nutteloos als onze mensen op de werkvloer hiermee niet uit de voeten kunnen. Daarnaast kunnen bijvoorbeeld degenen die data registreren onvoldoende bekend zijn met het belang daarvan, waardoor andere collega’s hun werk onvoldoende uit kunnen voeren. Naast risico’s biedt de exponentiele groei van digitale technologieën (big data, robotics, VR, cloud-oplossingen, sensoring, etc.) natuurlijk ook juist kansen voor betere dienstverlening aan huurders als je jouw mensen hierop kan activeren.

In deze workshop nemen wij je mee in praktijkvoorbeelden van digitale transformatie in den brede en implementatietrajecten van (grote) ICT-toepassingen. Zowel voorbeelden waarbij het minder goed gelukt is (#groeienisknoeien) als die waar juist wel aan de verwachtingen is voldaan. En wat maakt dan het verschil in die mate van succes? Hoe ga je vanuit jouw leiderschap om met totaal verschillende profielen bij collega’s als innovatoren/voorlopers en achterblijvers die moeilijk mee komen?

Op een interactieve manier wordt je meegenomen in de do’s en don’ts bij dergelijke veranderingstrajecten. Ook krijg je antwoord op de vraag hoe je zelf op een goede manier invulling kunt geven aan je rol als (bege)leider van een dergelijk traject! Praktische tips en handvatten – hoe zo’n traject aan te vliegen – staan dan ook in deze workshop centraal.

3: HET BREIN ACHTER VERANDERING; FACILITEER HET DENKEN VAN DE ANDER 

door Marianne Levering (manager wonen Trivire en Arianne van Geel (directeur wonen Wooncompas)

Anders dan in de tijden van de industriële revolutie hebben we in de 21e eeuw te maken met werk dat van mensen vraagt om zelfstandig besluiten te nemen, creatieve oplossingen te verzinnen en om te gaan met de veranderende wereld om ons heen. Wie voor de uitdaging van een verandering staat heeft voortaan een nieuwe bondgenoot: het brein, en dan met name de kennis die daarover recent beschikbaar is gekomen. Bij een verandering proberen we mensen te bewegen tot ander gedrag. Gedrag wordt geproduceerd in de hersenen, en het is handig om enige kennis te hebben van de werking daarvan. Immers als we de hersenen kunnen beïnvloeden, bedienen, hebben we de regisseur van het gedrag te pakken. In deze workshop geven wij een kijkje in de werking van het brein en hoe jij met die kennis jezelf maar ook het denken van de ander kan faciliteren.

4: CULTUUR NATUURLIJK

door Frans Desloover (bestuurder Ressort Wonen) en Marieke Kolsteeg (bestuurder Waterweg Wonen)

Organisatiecultuur; ongrijpbaar en in beton gegoten? Of tastbaar en veranderlijk? Cultuurontwikkeling als plan of als reis?

Jij bent als manager een belangrijke cultuurbepaler. Jij bent als méns een belangrijke cultuurbepaler! In deze interactieve workshop onderzoeken we met elkaar wat een passende organisatiecultuur is. Hoe organisatiestrategie en -cultuur samenhangen. Hoe je organisatiecultuur in beeld brengt en ontwikkelt. En hoe belangrijk de factor mens is; het belang van gedrag, taal en plezier. Marieke Kolsteeg en Frans Desloover hebben niet alle antwoorden. Ze delen wel heel graag hun ervaringen met cultuurontwikkeling bij Waterweg Wonen en Ressort Wonen. Ze zijn benieuwd naar jouw verhaal!

Matchingsmarkt

Tijdens de middag gaan we matchen! 

Wat heb jij een collega manager te bieden?

Voor de matchingsmarkt willen wij je graag koppelen aan iemand die een leerwens heeft. Mogelijk zou jij die persoon kunnen helpen met zijn of haar vraag. Dit kan betekenen dat deze manager een dag bij jou langskomt of misschien zelfs meerdere dagen. Dus we vragen je in het formulier om aan te geven wat jij te bieden hebt met jouw ervaring en kennis.

De volgende vraag wordt in het formulier gesteld.

Wat heb jij een collega manager te bieden? Waar heb je veel ervaring mee en zou jij kunnen leren aan een collega manager? Of zijn jullie met een specifiek thema bezig geweest in jouw corporatie en denk je dat een collega manager daar iets aan zou kunnen hebben?  Probeer jouw aanbod zou duidelijk mogelijk te omschrijven zodat wij je kunnen koppelen aan een manager met deze vraag. 

Wat wil je leren als manager van een andere corporatie?

Daarnaast willen we natuurlijk graag van je horen waarnaar jij op zoek bent als manager. Wat wil jij leren of waar wil jij meer van weten? Ga je bijvoorbeeld binnenkort met een implementatie starten van een nieuw systeem en wil je graag best practices horen van een corporatie die daar recente ervaring mee heeft?

In het formulier wordt de volgende vraag gesteld.

Waarnaar ben jij op zoek als manager als het gaat om veranderen? Wat wil je leren of waar ben je benieuwd naar bij een andere corporatie in het algemeen of op een specifiek terrein. Probeer jouw leerwens zou duidelijk mogelijk te omschrijven zodat wij je kunnen koppelen aan een manager met deze expertise, ervaring. 

Wij maken voor het event al matches en geven je op de dag zelf, gelegenheid om met die manager kennis te maken en afspraken te maken voor een door jullie te bepalen vervolg. 

Aanmelden kan via deze link!