Ervaringen met stages

Stage bij Havensteder  – 20 februari 2020
Suzan Arslan heeft op 20 februari 2020 stage gelopen bij Havensteder op de HR afdeling. Wij hebben Suzan gevraagd of zij haar ervaringen wil delen. 

Hieronder het verhaal van Suzan:

Suzan werkt 23 jaar bij Woonbron. Ze is werkzaam op de afdeling centrale financiële administratie (cfa). De afdeling wordt volgend jaar gereorganiseerd. Er wordt overgestapt naar een nieuw systeem. Onderdelen worden gerobotiseerd. Er komt één nieuw functieprofiel. Dit is een spannende periode voor haar en haar collega’s van de afdeling cfa.

Vorig jaar is aan de medewerkers van de afdeling gevraagd om aan hun POP (persoonlijke opleidings-/ ontwikkelplan) te werken. Er werd o.a. gevraagd aan Suzan hoe ze haar toekomst ziet. Als medewerker financiën of toch een andere richting op ontwikkelen?

Suzan: 

“Ik heb vroeger personeelszaken met financiële zaken ondersteund. Afgelopen jaar heb ik de opleiding voor HR medewerker gevolgd. Ik vond het een leuke opleiding. Vooral Arbeidsrecht vond ik erg interessant! De opleiding is voor mijn gevoel pas echt af wanneer je ook stage loopt. Je krijgt dan andere inzichten. “Want de theorie is leuk, maar met de praktijk erbij is de opleiding pas echt compleet!”

Binnen Woonbron kreeg Suzan de mogelijkheid om een dag mee te lopen op de P&O afdeling. Alleen omdat ze te maken had met privacy gegevens van haar collega’s kon zij niet met alles meelopen, om zo de privacy van haar collega’s ook te waarborgen door Woonbron.

De HR adviseur vertelde over corporaties in beweging en de mogelijkheid om bij een andere corporatie stage te lopen. 

Suzan: “Het ging heel soepel om bij een andere corporatie stage te kunnen lopen. Binnen twee weken kon ik terecht bij Havensteder.”

Op de vraag of Suzan het andere collega’s zou aanraden om een dag mee te lopen op een andere afdeling of bij een andere corporatie antwoord ze: 

“Zeker! Er wordt bij ons ook aangespoord om gebruik te maken van je ontwikkelbudget om je te ontwikkelen binnen of buiten Woonbron. Ik kan het iedereen aanraden. Het is een verrijking voor je eigen ontwikkeling. Of het nu een kort of langdurige opleiding is, ook al is het in een andere richting dan wat je nu doet. Je kan ook denken dat je iets leuk vindt, maar pas wanneer je je erin verdiept middels een opleiding of stage, dan pas kan je goed oordelen of het ook bij je past!”

Suzan, dankjewel voor je verhaal!

Stage bij Trivire – 13 januari 2020
Afgelopen najaar kondigde Corporaties in Beweging om de Maand van de Mobiliteit aan. Hierdoor werden medewerkers van aangesloten corporaties in de gelegenheid gesteld om een dagje stage te lopen bij een andere corporatie. Op mijn afdeling ligt de focus vooral op Verenigingen van Eigenaars en het behartigen van belangen van kopers van woningen. Ik wilde graag eens de praktijk van een woningcorporatie in en beleven wat er op een afdeling Wonen allemaal speelt. Marianne Levering, Manager Wonen bij woningstichting Trivire, gaf deze mogelijkheid door een stagedag te organiseren. Daar hoefde ik geen twee keer over na te denken en ik gaf mij direct op.
Op 13 januari jl. was het zover en mocht ik meelopen met Marianne. Ik had veel zin in deze dag, maar mijn verwachtingen zijn overtroffen!
Ik werd gastvrij door Marianne ontvangen en tijdens de gezellige kennismaking deelde Marianne haar agenda voor deze dag. Er stonden veel overleggen op het programma en overal mocht ik aanschuiven. Ik kreeg gelegenheid mee te luisteren en te praten over allerlei onderwerpen. Items die spelen in Oud-Krispijn, arbeidsmarktstrategie, de samenwerking met afdeling Vastgoed, woonruimteverdeling, uitdagingen rondom bewoners bij renovatie… noem maar op. Wat een hoop interessante en mooie onderwerpen vallen onder de afdeling Wonen. Ik was onder de indruk van de veelzijdigheid van de afdeling en hoe deze grote kar door Marianne en haar collega’s wordt getrokken.
Ik dank Marianne dan ook heel hartelijk voor haar openheid en de moeite die zij gedaan heeft om mij een interessante en leuke dag te bezorgen!
Ik heb veel geleerd en ben enthousiast geworden over haar boeiende beroep. Verder wil ik iedereen van Trivire die mij het vertrouwen gaven om aan te schuiven bij overleggen en een kijkje in de keuken van hun werk hebben gegeven hartelijk danken voor de gastvrijheid.
Mijn stage bij Trivire was niet alleen boeiend en leerzaam, maar voelde daarnaast als een warm bad. Trivire is een moderne, verfrissende en open organisatie en het was super om daar een dag deel van te mogen uitmaken.
Stella van Pelt, Woonplus VvE Beheer B.V.

Op bezoek bij Trivire bij de wijkregisseur
In de maand van de mobiliteit Zuid Holland ben ik bij Trivire geweest bij Wijkregisseur, Ida.
We hadden afgesproken op het hoofdkantoor. Ik was ruim op tijd en ben in de koffiehoek wat gaan werken. Opvallend was hoe snel ik mij thuis voelde omdat er net zoals bij Vidomes een open cultuur heerst waar medewerkers geïnteresseerd met je praten. Toen Ida arriveerde heeft zij mij eerst bij het KCC neergezet om kennis te maken. Het valt op dat er veel overeenkomsten zijn met ons KCC. Trivire werkt met hetzelfde AX systeem en hebben het nieuwe portaal al enige tijd in gebruik. We hebben het gehad over de voordelen, kinderziektes en verdere ervaringen. Toen was het tijd voor de ontvangst van urgentiekandidaten voor een woning. Het is gebruikelijk wanneer een kwetsbare huurder zich meldt de wijkregisseur aansluit bij de verhuur consulent.
Ik heb het gesprek geobserveerd en bevindingen met Ida besproken. Goed om te zien dat de wijkregisseur direct weet wanneer een bepaalde doelgroep in haar gebied komt wonen en daar rekening mee kan houden of kan anticiperen. Afgesproken is als nieuwe huurder wordt toegelaten een contract wordt opgesteld met aanvullende bepalingen. Afspraak is dat eens per kwartaal de wijkregisseur op bezoek gaat om de voortgang te bespreken.

Vervolgens zijn we op huisbezoek gegaan in een vervuilde woning. Bij dit gesprek was het Legers des heils en de GGD aanwezig. Mooi om te zien hoe respectvol met de huurder en alle betrokkenen een plan van aanpak is opgesteld.  In ditzelfde complex hebben wij een rondje gedaan en buren bezocht waar overlast heeft gespeeld. Beide bewoners heeft Ida een steuntje in de rug gegeven door aandacht te geven bovendien is ze weer up to date van de stand van zaken.

Na de heerlijke lunch in het winkelcentrum zijn wij naar het wijkkantoor gegaan en heb ik collega wijkregisseurs en de huismeester leren kennen. Toen hebben wij mensen met een huurachterstand bezocht om te vragen of we iets kunnen betekenen en vervolgens weer naar kantoor gegaan. Hier heb ik bij huurincasso van gedachten gewisseld over het nieuwe aanmaansysteem bij Vidomes en besproken welke bevoegdheden ons KCC heeft tan aanzien van het maken van regelingen.

Ik heb een hele waardevolle meeloop dag gehad en ik vind Ida een echte ambassadeur voor Trivire. Zij heeft gastvrij de rondgeleiding gegeven en heeft mij ook echt mee laten doen wat ik echt heel gaaf vind omdat ik zo ook de klik kon maken met de huurders.
David van Egmond, medewerker KCC , Vidomes

Verslag snuffel/stage Havensteder door Maikel Groenwegen van der Weijden!
Het is maandagochtend 11 juni ’18 en ik ben klaar voor mijn eerste stage/snuffeldag bij Havensteder. Op naar een dagvullend programma, in de ochtend met Jorrit Jacobs, teamleider servicedienst en in de middag een afspraak met Richard van Dijkhuizen O –en O (onderhoud en ontwikkeling). Ruim op tijd kom ik aan op het 1e adres in Rotterdam. Hier maak ik kennis met Jorrit en het aanwezige team dagelijks onderhoud. Inmiddels zijn de betreffende servicedienst medewerkers, vakmannen en vakvrouw aan hun werkdag begonnen, terwijl ik word bijgepraat door Jorrit. Na wat kennismakingen en uitwisseling van wederzijdse ervaringen en werkzaamheden is het tijd voor een rondje door het pand. Het magazijn met materialen gericht op service abonnement werkzaamheden, volledig ingericht met een 3 –tal digitale displays en scanner om materiaal aan de bus toe te voegen. Hier vertel ik dat Maasdelta sinds een jaar of 4 geen magazijn of werkplaatsen meer heeft en de bussen ingericht zijn als magazijn op een zelfde basis. De vakmannen van Maasdelta scannen de verbruikte materialen vanuit de bus en krijgen deze een dag later weer via onze hoofdleverancier aangeleverd in het distributiepunt.

Daarna ga ik naast een van de planners zitten. Hier wordt mij duidelijk en overzichtelijk uitgelegd, wat zijn taak is en waar hij voor verantwoordelijk is. Ik vertel hem onze werkwijze en het gebruikte programma en we komen al snel tot de conclusie dat dit “ old-school “ is. Maasdelta is momenteel ook bezig om over te stappen naar een nieuw ERP-systeem en al gauw leggen we onze agenda’s open om een afspraak te maken bij Maasdelta, zodat de planner bij ons mee kan lopen voor een paar uurtjes.

De tijd vliegt en inmiddels komen enkele vakmannen en de vakvrouw binnenstromen om te lunchen. Dit is voor mij de que om aanstalten te maken mijn stageplek te verplaatsen naar de Scheepmakerspassage 1, want hier word ik verwacht door Richard van Dijkhuizen. Ik meld mij bij de receptie, waar ik door 2 aardige dames wordt opgevangen en wat te drinken krijg aangeboden. Kort daarop komt Richard aanlopen en we gaan naar de 3etage waar we, nadat we door het koffiezetapparaat zijn voorzien van een kop thee en koffie, naar zijn werkplek gaan.  Hier hebben we een aangenaam kennismakingsgesprek en Richard vertelt mij hoe het programma zal verlopen. Hij wil mij meenemen naar een 2-tal Build en Design projecten. Richard vertelt mij nog een korte afspraak te hebben om 13:00 uur en we spreken af elkaar weer te zien om ca. 13:30 uur.Dit geeft mij de gelegenheid mijn lunch te nuttigen en gelijk gebruik te maken van de gelegenheid om langs de markthal te gaan welke op loopafstand hier vandaan staat.

Om 13:30 uur meld ik mij weer bij de dames van de receptie en Richard komt mij weer halen. In zijn kantoor nemen we de 2 projecten door en vertrekken we met de auto naar de 2 projecten. Beide projecten kunnen we alleen bezoeken aan de buitenkant van het bouwterrein, omdat we de nodige veiligheidsvoorzieningen PBM’s niet bij ons hebben. Ondanks dat heb ik een goede indruk van het dagelijkse takenpakket en bij het laatste project (beide renovatie projecten) neem ik afscheid van een mooie en vooral leerzame dag.

Ik had zelf niet verwacht dat de tijd zo snel zou gaan en de inspiratie dag van 22 februari mij dit zou brengen. Ik bedank hierbij alle medewerkers die dit mogelijk hebben mogen maken en in het bijzonder Renate van Dam als initiatiefnemer en zou het een ieder willen aanraden zijn horizon en of samenwerking te verbreden.
Maikel Groenewegen van der Weijden, Buitendienst coördinator service dienst, Maasdelta

Bezoek aan Rondom Wonen in Pijnacker
Na het event van Corporaties in beweging leek het mij leuk om een kijkje in de keuken te nemen bij een “kleine” corporatie. Op donderdag 17 januari mocht ik naar Rondom Wonen in Pijnacker. Rondom Wonen heeft 2500 woningen verspreid over de kernen Pijnacker, Delfgauw en Oude Leede. En 100 woningen in Rotterdam Terbregge. 30 personeelsleden “zorgen” hier voor verhuur, administratie en onderhoud van de woningen. Bij binnenkomst werd ik hartelijk ontvangen door de receptioniste en door Antoinette Heijnen (afdeling HRM). Er hing een fijne sfeer in het gebouw. Samen met Antoinette heb ik kennis mogen maken met de medewerkers van Rondom Wonen. Op elke afdeling werd ik hartelijk ontvangen en was er tijd voor een praatje en vertelde de collega’s hoe de werkzaamheden zijn verdeeld. Gelijk mocht ik ook vertellen hoe wij het bij Maasdelta hebben georganiseerd. Antoinette moest ook regelmatig vertellen dat ik niet een nieuwe collega was maar “stage” kwam lopen. Wat mij vooral is opgevallen, dat wij op een aantal vlakken dezelfde strubbelingen hebben vooral als het gaat over cultuur en communicatie. Ik heb er een leuke dag gehad. Ik heb gezien met welke systemen Rondom Wonen werkt, dat de functie omschrijvingen breder zijn dan bij Maasdelta (wat wel te begrijpen is), maar vooral dat men daar plezier heeft op het werk, het voelde als een warm bad. Twijfel je nog om stage te lopen bij een andere corporatie….schroom niet en doe het gewoon het is erg leerzaam.
Bedankt Rondom Wonen collega’s!  Mitzy Jordaan, Maasdelta